Blog: Drie redenen voor innovatie in intralogistiek

Het aanbod aan oplossingen voor vraagstukken in de intralogistiek is de afgelopen jaren flink toegenomen. Maar biedt dat aanbod antwoord op elke vraagstuk? Inther Group is daarvan allerminst overtuigd. De internationale system integrator noemt drie redenen om zelf flink te investeren in innovatie: de toenemende vraag naar orderpickcapaciteit, het grote belang van betrouwbaarheid en de noodzaak om snel te schakelen.

Het ontwerpen van een intralogistiek systeem is een complexe puzzel. Hoe kies je uit het grote aanbod de juiste componenten? En hoe bouw je op basis van die componenten een oplossing die perfect is toegesneden op de wensen en eisen van het warehouse? Die puzzel wordt steeds ingewikkelder nu de eisen in snel tempo toenemen. Steeds vaker blijkt dat belangrijke puzzelstukken ontbreken. Dat is aanleiding voor Inther geweest om zelf die puzzelstukken te ontwikkelen en bouwen. Waarom?

Reden 1: tekort aan orderpickcapaciteit

De groeiversnelling in e-commerce stelt warehouses voor grote problemen. Het orderpatroon wordt fijnmaziger, waardoor steeds meer handling nodig is. Daardoor stijgt de vraag naar personeel, maar dat is steeds moeilijker te krijgen. Robotleveranciers zijn druk bezig om daarvoor oplossingen te ontwikkelen. Met name cobots zijn populair, maar die zijn niet snel genoeg voor warehouses met grote volumes en een grote dynamiek. Industriële robots bieden voldoende snelheid, maar hebben een beperkt bereik en daardoor een beperkte capaciteit.

Het antwoord is de Gantry Robot Intelligent Piece Picker (GRIPP). Geen traditionele knikarmrobot, maar een portaalrobot. Die kan in hoog tempo artikelen picken en verdelen over maar liefst twaalf dozen of bakken. De slimme software herkent niet alleen de artikelen, maar scant ook de inhoud van die dozen of bakken. De GRIPP laat de artikelen niet vallen, maar legt ze daar waar ruimte is in een doos of bak. Dankzij de inzet van machine learning wordt de robot met elke pick steeds slimmer.

Reden 2: reductie van downtime

Afleveren binnen 24 uur is niet snel genoeg meer. De roep om kortere levertijden leidt tot enorme druk op de doorlooptijden in het warehouse. Stilstand van een machine kan niemand zich veroorloven. En als een machine toch stilvalt, moet die zo snel mogelijk weer worden opgestart. Maar met name voor hele specifieke toepassingen zijn oplossingen ontwikkeld die in theorie nog steeds voldoen, maar in de praktijk niet meer betrouwbaar zijn.

Een voorbeeld daarvan is het A-Frame, een oplossing voor automatische orderpicking die met name in de farmacie populair is. Het aanbod van A-Frames was de laatste jaren beperkt en niet meer van deze tijd. Reden genoeg om deze machine volledig opnieuw te ontwikkelen met nieuwe hardware en software. Het resultaat is een betrouwbare machine die voldoet aan alle eisen van warehouses met hoge volumes en hoge dynamiek.

Reden 3: snelheid van installatie

Een systeem dat vandaag perfect voldoet, kan morgen alweer tekort schieten. Met name in 2020 hebben veel bedrijven gemerkt hoe belangrijk het is om snel te schakelen en de opslag- en orderpickcapaciteit uit te breiden. Maar hoe doe je dat met machines waarvan de levertijd steeds verder oploopt? En die eerst weken- en soms maandenlang moeten worden geprogrammeerd en getest voordat ze gebruiksklaar zijn?

Dat het anders kan, bewijst een nieuwe generatie conveyors met een ontwerp waarin de besturing centraal staat. Dat maakt het mogelijk om deze conveyors vooraf te assembleren en te voorzien van de juiste bekabeling. In de fabriek wordt al getest of alles correct functioneert, zodat de engineers op locatie de conveyors alleen nog maar hoeven aan te sluiten. Dat is pas echt plug-and-play. Het voordeel: het nieuwe intralogistieke systeem is veel sneller in bedrijf.

Meer weten? Neem contact met ons op

Meer informatie

Een moment geduld aub.